søndag 27. februar 2011

Facebook eller korsang?

Jeg kom over dette innlegget i Sunmørsposten etter å ha fulgt bloggen til jan Arve Overland:
Det er professor i pedagogikk på høyskolen i Volda som uttaler seg:
"Professoren er overrasket over at enkelte videregående skoler har tillatt bruk av sosiale medier som ulike chattetjenester og Facebook.
– Elever skal gjennomføre et krevende læringsløp og tilegne seg grunnleggende kunnskaper. Dette er såpass krevende at det ikke er forenelig med å ha oppmerksomheten sin andre steder samtidig. At skolen skal bli offer for den slags, er bortkastede ressurser og tid, formelig tordner Haug.
Fokus
– Jeg bruker å sammenlikne dette med å dirigere et kor. Skal man dirigere et kor som er opptatt på Facebook hele tiden, blir det dårlig med sang. Man må ha fokus på oppgava. Har man ikke det, blir det meningsløst å være dirigent – eller lærer" (Sunnmørsposten 21. feb.2011)
Nå er lærerrollen blitt sammenlignet med det å være leder, å være trener, og nå altså med det å være dirigent for kor. Umiddelbart fikk jeg assosiasjoner til salmepugg og spanskrør. Peder Haug er nok en mann for den gamle skolen. Det som er litt urovekkende er at han har ansvaret for mange lærere som skal ut i skolen, og være kordirigenter i framtidas skole.
Jeg har lest alle oppgavene deres om Facebook og sosiale media den siste uka. Jeg har ikke lest noen tekster som har sagt seg enig med synet til Peder Haug. Jeg tror uansett at dere vil ha utbytte av å lese bloggene til Jan Arve Overland og Arne Krokan.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar